Jul och nyår

Nu är vi tillbaka i Umeå efter jul- och nyårsfirade. Vi smygstartade jullovet med att åka till Gällivare under luciahelgen för att träffa vår vän Fredrik och ta årets första telissvängar i Dundret. Bra väder, mycket snö, början på säsongen och vi var nästan ensamma i backen. Konstigt, var håller alla Gällivare-invånare hus undrade vi? Vi fick svar senare; Dom är ute på natten och roar sig med att skära sönder bildäck. Fredrik, vi och tanten vi bodde hos fick varsitt däck sönderskuret på våra bilar under lucianatten. Kul hobby? Åk skidor istället för tusan!

Helgen därefter bar det iväg söderut mot julfirande hemma i Bålsta. Det verkade inte bättre än att det skulle bli en grön jul i år men så började det snöa lite på julafton, så pass att det blev ett tunnt snötäcke i alla fall. Det var så skönt att vara hemma. Jag hade tänkt mig att bara ligga hemma och slappa hela julhelgen men så blev det inte riktigt. Full fart hela tiden. Dagarna innan jul spenderade vi bland annat med att åka runt och leta efter pjäxor till Conny. Först till Uppsala ena dagen och sen till Stockholm dagen efter. Man måste passa på när man är i trakterna eftersom det inte finns en enda affär i Umeå som säljer telispjäxor. Julafton firades hemma med familjen, juldagen med min släkt, annandagen med Connys släkt. Sen var det en dags shopping i Stockholm på mellandagsrean och partaj på kvällen hos min vän Johanna. Upp tidigt dagen efter och åka till Funäsdalen för en veckas skidåkning tillsammans med Fredrik, Dullen och Daniel. I Funäsdalen träffade vi även Jakob, en klasskamrat från Årjängstiden. Vi firade nyår på Grönländaren där Jakob bor. Mycket trevligt!
Sista dagen i backen försökte jag lära mig att åka telis baklänges. Om det inte hade varit så att andra lyckades så hade jag sagt att det är omöjligt. Skitsvårt verkligen men jag ska lära mig.

Det var en kort resume om vad som hänt de senaste veckorna. Nu är vi tillbaka i vardagen igen.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0